donderdag 11 juli 2013

Pizza en brood

De pizza van Alain werd een succes ten mobielen huize De Loecker-Brood. We maken hem volgende keer nog iets dunner. Nu werd het een soort Deep Pan omdat onze ovenplaat niet zo groot is. Maar lekker was hij zowieso!

Ik maakte ook opnieuw een brood. Kenners weten dat ik dol ben op het Synergie brood van Sonja Kimpen (ik ben ook dol op Sonja Kimpen zelf, maar dat hang ik liever niet aan de grote klok). Brood 2 werd dus een Synergiebrood. Ik gebruikte hetzelfde recept als de vorige keer waarbij het erop neer komt je gist eerst tot leven te brengen in een apart papje en nadien elke actie (lees: kneden tot je armen eraf vallen) te laten volgen door een ruime rust-en-rijs-periode. Ik gebruikte:
- 2 soeplepels olijfolie
- 385gr. Speltbloem (+bijna 100gr extra omdat het ongelooflijk bleef plakken tijdens het kneden)
- 80gr lijnzaad
- 50gr zonnebloempitten
- 25gr pompoenpitten
- 6gr zout
- 4gr korrelgist
- 315gr lauw water

Het resultaat was heel lekker (genoeg zout deze keer!). Alleen was het brood niet zo luchtig. Ik las ergens dat bij Speltbloem een ei het brood luchtiger maakt. Dat ga ik een keer proberen. Tenzij iemand betere oplossingen weet? (Ik dacht zelf aan meer gist?).



5 opmerkingen:

  1. Ik heb laatst een appelcake met speltbloem gemaakt en die was lekker maar ook niet echt luchtig. Mijn schoonvader zei dat ik eerst het eiwit moest opkloppen (volgens recept moest dit niet). Zo maak je het luchtiger. Ik weet nu niet of dit ook geldt voor broodmes speltbloem :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Btw, de pizza en het brood zien er super lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. luchtig of niet, ziet er anders heel goed uit dat brood.
    Kan je daar niet aan de slag als "Belgisch" bakker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met mij achternaam is dat zowieso een schot in de roos ;-) Ik zal al maar beginnen oefenen dan!

      Verwijderen