maandag 9 september 2013

Stavaza Nelle


(Stavaza is een term die ik bij Randstad leerde. Ik kwam uit de Engelstalige omgeving van Metro en kende de afkorting niet. Ondertussen ben ik gebrainwasht en vind ik het blijkbaar vanzelfsprekend om 'stand van zake' zelfs in m'n privéleven af te korten tot stavaza ;-))

Waar is Nelle dezer dagen mee bezig vraagt u zich af? Hieronder enkele 'highlights' van wat Nelle ondertussen kan en doet. 

(U weet net zoals ik dat het slechts een mager aftreksel is van wat die wonderbaarlijke dochter van ons allemaal geleerd heeft de afgelopen weken. Het is onmogelijk om de eindeloze reeks van haar uitmuntende verwezenlijkingen op te noemen... Lezers die gevoelig zijn voor sporadisch maar onbescheiden opschepperij wens ik bij deze graag te verwijzen naar het einde van dit bericht. Met dank voor uw begrip).

Nelle kan drinken met een rietje. 's Morgens maak ik een ontbijtsmoothie. Die drinkt ze sinds kort met een gepimpt (lees: ingekort) rietje dat we in de starbucks ontvreemden. Het begon allemaal bij een kraambezoek waar Nelle een drinkbeker met rietje te pakken kreeg. Toen kreeg ze bijna een hele beker water over zich. Ondertussen weet ze dat rietjes bedoelt zijn om op te zuigen en dat je een beker daarbij niet ondersteboven moet houden.

Nelle is een gevaarlijke ontsnapper. Ze weet zich uit de armen van de buggy te bevrijden. Ze kan zich op de boerderij als geen ander uit mijn gezichtsveld onttrekken. En ze kent de ontsnappingsroute vanuit haar geïmproviseerde bed. Bij dat laatste kruipt ze via het grote bed naar de slaapkamerdeur en weet deze met een welgemikte snok open te trekken om zich aan onze verschrikte gezichten voor te stellen. Slaapzakken en andere hindernissen vormen hierbij geen belemmeringen. 
U kunt zich voorstellen dat we dringend op zoek zijn naar nieuwe slaaproutines... De verdwijntruc richting boerderij (lees: ik ga op bezoek bij m'n favoriete paard/pony/ezel/hond/...) wordt voortijdig afgeleerd, u hoeft zich dus geen zorgen te maken over de veiligheid van onze ontdekkingsreiziger.

(Met bijzondere dank aan Ria voor de Styling)

Nelle begrijpt en gebruikt meer en meer woorden. Bij sommige woorden heb je een vertaling nodig om te begrijpen wat ze bedoelt of blijft het gokwerk. Andere woorden spreekt ze perfect uit. 'Buiten' en 'Minnie' zegt ze zonder verpinken. 'Kaka spreekt ze foutloos uit als een middeleeuwe jonkvrouw met Duitse tongval'. Helaas wordt de geciviliseerde uitspraak ietwat ondermijnd door het gebruik en de betekenis van het woord. 

Soms charmeert ze ons mateloos. Dan kruipt ze op schoot om naar m'n oorbellen te kijken. Terwijl ze er naar wijst en ze met twee vingertjes vastpakt, zegt ze vol overtuiging: ' Mooooi'. Ze vindt m'n horloge ook heel 'mooooi'. Onze dochter heeft een goede smaak ;-)

Nelle kan een beetje opruimen. Ik las een tijd geleden dat kinderen vanaf 1 jaar kunnen leren opruimen. 3 maanden geleden begreep Nelle echter niet waar ik op het eind van de dag mee bezig was. Ik vond de schrijver van het artikel wel erg ijverig.
Nu communiceren met Nelle steeds vlotter gaat, begrijpt ze sinds enkele dagen wel wat opruimen betekent. Ik zeg waar alles thuishoort en Nelle brengt alles één voor één naar de juiste plek. Wat ben ik trots op onze flinke helper die op een slakkengangetje opruimt.

Dit zal voorlopig volstaan zeker? Later meer nieuws over onze Copycat. Verzoeken toegestaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten